Kan ik oOK. Dit is Design Thinking by Doing verhaal 542/1001

30 sep

kanikok542.001

Gisteren hadden we twee kunstenaars te gast bij de Master Kunst Educatie. In de master bekijken we kunst educatie vanuit een ondernemend, artistiek en pedagogisch perspectief. Om meer zicht te krijgen op het artistieke maakproces lieten de twee kunstenaars een kijkje nemen in hun zichtbare en onzichtbare proces zodat wij studenten met behulp van twee modellen het proces konden observeren en analyseren. Ik houd het in deze post even bij de schilder Olivier Schimmel.

Van zijn site plukte ik dit verhaal:

“In his work Olivier tries to catch the speed of events and emotion from everyday life.
Painting is a kind of battle. A struggle with him selve and with the chaos, which he tries to tame by a multitude of materials and techniques.

The work contains a veiled reality, since for Olivier reality is not conceived in realism. The work shows distorted humanity in combination with an event, a vision, nature, urbanity, industry, decay, good and evil and so on.
This approach gives space and freedom in which discovery and recognition is possible for the spectator. It can be seen as a secret code that you can read from your instinct.

Besides work on canvas Olivier makes mural paintings and photographs. He did projects in Zimbabwe, The Netherlands, Germany and Lebanon.”

Het ‘vullen’ van het doek is voor hem een grote ontdekkingstocht. Hij begint gewoon en zegt ook dat iedereen het kan. Het is een kwestie van doen. Gisteren zagen wij de fase waarin Olivier in volledige vrijheid ‘gewoon maar wat deed’. Zonder na te denken, zonder te oordelen. Puur op gevoel je mee laten nemen door de materialen en de dingen die ontstaan op het doek. Niet denken maar doen. En daar is lef voor nodig.

Het doet me denken aan wat ik vroeger vaak zei als ik een abstract werk zag. “Dat kan ik ook.”  Olivier is het daar helemaal mee eens. Het grote verschil is dat Olivier het doet.

Iedereen is een kunstenaar. Maar dan moet je eerst beginnen. En om te beginnen heb je lef nodig en een gun om je Kabouter af te schieten.

Oh ja. En een doek of ander medium om je te laten gaan.

olivierschimmel

Bedankt Olivier. Ik ga wat doen.

One Response to “Kan ik oOK. Dit is Design Thinking by Doing verhaal 542/1001”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Extatisch klungelen brengt je het verst - Elja Daae - 30 september 2014

    […] dit artikel van Cor waarin hij ongeveer hetzelfde zegt over het creatieve proces van kunstenaars: zij DOEN het gewoon. Zij durven. (en Cor geeft er les in. Hij kan het […]

Geef een reactie

Ontdek meer van Design Thinking by Doing

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder