corsakov

11 jun

corsakov.012

Het syndroom van Corsakov, ook wel de ziekte van Corsakov genoemd, is een blijvende geheugenstoornis die voornamelijk veroorzaakt wordt door langdurig, overmatig bloggebruik in combinatie met slaaptekort. Het kenmerkt zich door veelvuldig in herhaling vallen.

Ik had het zelf nog niet in de gaten. Waarschijnlijk mijn omgeving al wel langere tijd. Maar gisteren werd ik toch even keihard geconfronteerd met het feit dat ik in herhaling aan het vallen ben. Elke dag bloggen om 6.09 eist zijn tol. Na 132 posts moet ik de herhalingchecker gaan inzetten op mijn blog.

Gisteren vroeg ik jullie hoe je van onderstaande zes kon maken door de toevoeging van een lijn.

ix.024

Toen ik gisteren mijn statistieken bekeek zag ik dat  de pagina ‘IX’ twee keer was bekeken. Dat was even schrikken. 17 maart 2013 stelde ik precies dezelfde vraag. De diagnose gesteld. Maatregelen getroffen.

’17 maart 2013

De grootse vijand van creativiteit is heel klein. Niet je baas, je collega of je echtgenoot, nee JIJ bent de grootste vijand. Je grootse vijand is zo klein dat ie in je hoofd past. Ik noem hem kabouter. En ik weet dat ie er zit. Das al heel wat. Heel veel mensen weten dat niet en DENKEN dat ze niet creatief zijn. Ik zal je uit de droom helpen….of is het een nachtmerrie. IEDEREEN kan creatief zijn. Creativiteit is een spier die je gewoon kunt trainen. Hoe vaker je het doet, hoe beter je er in wordt. En met creativiteit bedoel ik hier “het bedenken van originele, waardevolle ideeen.” Zo kan een boekhouder dus ook enorm creatief zijn. Creativiteit is iets anders dan vakmanschap. Vakmanschap is iets goed doen. Creativiteit is iets goeds denken. Hetzelfde zien en iets anders denken.

Ok. Je hebt je Kabouter de mond gesnoerd. Gaat het nu beter? Vaak niet. Want naast de Kabouter hebben we nog een grote vijand in ons hoofd. En dat zijn  de patronen die onze hersenen hebben aangelegd om te kunnen overleven. Om ons te helpen kiezen en beslissingen nemen. Als we geen patronen in ons hoofd hadden, kwamen we de deur niet uit. En als dat toch gelukt zou zijn liepen we waarschijnlijk in onze blote reet omdat we geen keuze konden maken toen we voor onze kledingkast stonden. Die patronen zijn er voor de meeste dingen die we heel de dag doen. Heel handig en nodig. Maar killing voor creativiteit.

De de volgende test maar eens.

Vraag: “Hoe kun je door de toevoeging van 1 lijn hier zes van maken?”

ix.024

Waarschijnlijk denk je in de volgende patronen (of staat je Kabouter nog te roepen: “Daar ben ik altijd heel slecht in, puzzeltjes”)

Zijn dit je denkpatronen?

– het moet iets zijn met Romeinse cijfers.

– ik moet iets doen met een rechte lijn.

Dat waren ze in ieder geval bij mij. Toen ik er niet uit kwam begon mijn Kabouter alleen maar harder te roepen:

“Zie je wel. Je kan het niet.”

Tja kom dan maar eens met een oplossing. 1 oplossing? Ik ken er inmiddels honderden.

“Nee dat kan niet!” hoor ik je Kabouter vanaf hier schreeuwen.

Het zijn er nog veel meer….die ik nog niet weet trouwens.

Wat ik ook altijd verbazingwekkend vind, als ik deze opdracht geef in een training, is dat mensen alleen maar KIJKEN. Zelden pakt iemand een stuk papier en begint te schrijven/tekenen.

Enfin. Ik zal jullie 3 oplossingen geven. Voor anderen zijn weer leuke prijzen te winnen. Zoals een tuinkabouter en een sudoko boekje.

Oplossing 1:

zet een S voor IX. Dan heb je SIX en dat is zes in het Engels.

Oplossing 2:

zet een 6 achter IX dan heb je 1 x 6 en dat is ook 6.

Oplossing 3:

Pak een heeeeeeele grote kwast en schilder er 6 overheen.

Oplossing 4.

Pak een heeeeeeele grote kwast en schrijf “ZES” aan elkaar over IX…..dat kun je natuurlijk doen in alle talen die er zijn.

Hoor ik daar je Kabouter iets roepen?

Het doorbreken van denkpatronen is een belangrijke weg naar originele, waardevolle ideeen. Maar hoe kom je daar? Want dat gaat dus niet vanzelf. Je Kabouter en patronen houden je tegen. Het is eigenlijk heel simpel. Je draait aan wat knoppen in je hoofd:

– de plaats knop

– de proces knop

– de mensen knop

– de product knop

En je dwingt jezelf een antwoord te geven…..zonder oordeel.

Probeer maar.

Neem een probleem  waar je deze week niet uitkwam.

Formuleer dat probleem door er een vraag van te maken die begint met “Hoe………?” of “Bedenk…….?”

Vervolgens stel je jezelf de volgende vragen:

Hoe zouden ze het in China oplossen? (plaats)

Hou je het probleem oplossen als je maar 1/10 van de normale tijd zou hebben. (proces)

Hoe zou Batman het oplossen? (mensen)

Hoe zou je het oplossen als het duurste ingredient niet meer voorhanden is. (product)

Schrijf ALLE ideeen op zonder oordeel. Kill your Kabouter.

Zit er wat bij dat je verder helpt?

Zie je wel.’

 

Werkt het niet? Neem twee drankjes (nee niet meer). Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat 2 alcoholische versnaperingen een positief effect hebben op de originaliteit van je ideeën.

Ik neem er nog een.

Nog eentje dan.

Iedere dag bloggen maakt meer goed dan je lief is.

 

 

7 Responses to “corsakov”

  1. Martine Bakx (@Artoek) 11 juni 2013 at 12:58 PM #

    Hahaha 2x gelezen. Nou dat komt omdat die pagina volledig opgenomen is op je homepage. Ik weet niet hoeveel bezoekers je gisteren had? De meeste zullen het artikel dat bovenaan stond toch wel gelezen hebben. Pagina-url is niet hetzelfde als de url van je homepage.
    Ik had oplossing 1.
    En oplossing 5 is een gekronkelde lijn die buiten het vlak gaat. Zodat er 3 extra streepjes voor de X komen.

  2. jjvoerman 12 juni 2013 at 7:13 PM #

    Ik vind ze leuk, de oplossingen.
    Ik had die S.
    Maar dat is niet helemaal eerlijk. Ik ben al voorgeprogrammeerd omdat elke trainer dit soort out of de box raadseltjes in zijn koffer heeft.
    Erg in the box van al die trainers als ik het zo bekijk.

    Toch blijf ik ze leuk vinden.

    Ik heb er zelf ooit ook een gebruikt
    http://earopeners.wordpress.com/2011/10/03/verkeerd-begrepen-doe-de-test/

  3. Debbie Peteri 12 juni 2013 at 7:18 PM #

    Ik heb de test niet gedaan, want ik wilde er eigenlijk pen en papier voor pakken (maar deed dat helaas niet). Verder wel heel erg leuk om te lezen (met dank aan Elja). Bedankt! Ik ga weer eens out-of-the-box proberen te denken.

Trackbacks/Pingbacks

  1. - Elja Daae - 12 juni 2013

    […] Aan de andere kant: lees je opeens dit artikel van Cor. En denk je: ja. Dat heb ik ook. En dan ga je vanzelf weer wat meer lezen. Alsof je boven […]

  2. Automatischepilootactiviteit - Elja Daae - 19 juli 2013

    […] Aan de andere kant: lees je opeens dit artikel van Cor. En denk je: ja. Dat heb ik ook. En dan ga je vanzelf weer wat meer lezen. Alsof je boven […]

  3. Komputer Praat Nee virus | Design Thinking by Doing - 24 juli 2013

    […] jongeman had toch LOUD en CLEAR gezegd dat eea 1 maand gratis was. Ik heb dan misschien last van Corsakov maar niet van Korsakov. Dus ik de telefoon gepakt. Wederom een hele vriendelijk jongeman. Deze […]

  4. Ken jij zenoemenhetdesignthinking? | Design Thinking by Doing - 26 januari 2014

    […] corsakov […]

Geef een reactie

Ontdek meer van Design Thinking by Doing

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder