Goed gedaan jochie.

26 apr

goedgedaanjochie.064.064

Het liefst zou ik Sinterklaas zijn. Ik zou alleen mijn paard inruilen voor een racefiets. Mijn mijter voor een helm en mijn staf voor een Garmin. De zwarte Pieten zou ik houden.

Stel je voor. Een beetje inkopen doen en op zoek naar leuke, nieuwe kadootjes voor mijn gelovigen. Als je nog in Sinterklaas gelooft is het een geweldig verhaal. Als je er niet, meer, in gelooft een geweldige leugen.

Als je iets voor elkaar wilt krijgen, mensen wilt motiveren hebben ze een zetje in de rug nodig. Dat heb ik van Wies Bronkhorst geleerd tijdens haar college over gedragsverandering. Zij gaf dit college tijdens de Duurzaamheids Creativiteits week die ik ontwierp voor 25o eerste jaars  HKU studenten. En motivatie heb je nodig om creatief te zijn. Dat heb  ik dan weer van Teresa Amabile:

Creativiteit rust op drie pijlers. Kennis, motivatie en skills.

amabile.148

Je kunt nog zo veel kennis en ervaring hebben van het op te lossen probleem, als je niet gemotiveerd bent, komt er niets origineels en betekenisvols onder je hoge hoed vandaan.

amabile.149

 

Als je Messi in je team zou hebben en hij heeft er geen zin in kun je beter een wat mindere gemotiveerde God in je team hebben. Dan maak je meer kans om te winnen.

En om mensen gemotiveerd te houden hebben ze positieve feedback nodig. Dat kan in de vorm van een complimentje, een kadootje of een ander positief signaal. Een prachtig voorbeeld van positieve feedback vind ik de volgende oplossing om een park schoon te krijgen……en te houden.

Ik ga vandaag Sinterklaas spelen en iedereen die het verdient een kadootje geven.

Goed gedaan jochie!

Zo Beter Peter?

 

3 Responses to “Goed gedaan jochie.”

  1. PC 26 april 2013 at 8:00 AM #

    Geweldig filmpje, zoiets was mooi geweest tijdens C&C4!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Mooi is het, het online leven (he Cor?) - Elja Daae - 26 april 2013

    […] Cor Noltee”, hoorde ik aan de andere kant van de lijn. “Het is vandaag complimentendag […]

  2. Ken jij zenoemenhetdesignthinking? | Design Thinking by Doing - 26 januari 2014

    […] Goed gedaan jochie. […]

Geef een reactie

Ontdek meer van Design Thinking by Doing

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder