Je staat toch niet te slapen.

19 feb

playmore.013

Wisten jullie dat ik meervoudig bekroond reclame creatief ben. It’s time you knew.

Een Eurobest,  ADCN lamp, een Esprix en Europese Esprix.

Waar is het dan toch fout gegaan?

Ging het maar wat vaker fout. Want als het niet zo gruwelijk fout was gegaan had ik die prijzen ook nooit gewonnen. Met name die Esprix. Die wonnen we (zie je de subtiele switch naar WIJ) bij TBWA. Een aantal creatieve teams waren stukgelopen op de opdracht voor Sony Playstation. Toen de tijd echt begon te dringen kwam Enrico Bartens, mijn creatief directeur, naar me toe met de vraag of ik er naar wilde kijken. Aangezien het over een spel ging, vroeg ik of het kon spelen. Wat bleek we hadden het spel niet eens in huis!!!! Er waren al 3 teams bezig geweest met het ontwikkelen van een campagne zonder dat ze het spel gespeeld hadden. Enfin ik liep naar de account afdeling en vroeg of ik het spel kon spelen.

“Dan moeten we het aanvragen bij de klant.” Dat zou dagen duren.

“Laat maar”, zei ik. “Ik ga wel naar de Bart Smit.”

Ik kocht Buzz Junior Jungle Party en installeerde het op de overloop van onze verdieping. Zonder instructie. Met een verborgen videocamera die alles opnam. Nu moet je weten dat er bij het spel 4 controllers zitten met 4 gekleurde knoppen en een grote rode knop. Vrij opvallend dus.

pstwo-buzz-junior-jungle-pack

Nog opvallender was het feit dat er binnen 30 minuten een aantal collega’s het spel met groot plezier en kabaal aan het spelen waren. Zelfs de grootste game haters en technofoben waren aan het spelen. Dit spel was blijkbaar zo leuk en makkelijk dat zelfs mijn Oma het had kunnen spelen….als ze nog leefde.

Dus waarom geen bejaarden inzetten om dit spel te promoten. Ik vertelde het Dirk Johan Klanker.

“Briljant”

En hij schreef een nog briljantere strategie genaamd: -88 (achtentachtig min). Het eerste 3 generatie spel van Sony voor 88 en jonger.

Roeland en Evert gingen daar  nog weer eens dunnetjes overheen met een fantastisch campagnebeeld waar Erwin Olaf de volgende plaat voor schoot:

jungleparty.007

Tijdens de shoot was een van de stokoude bejaarden staand in slaap gevallen. Erwin Olaf maakte hem subtiel wakker met de legendarische woorden:

“Gijs. Je staat toch niet te slapen.”

Het werd Beter, Leuker en Gekker.

Als klap op de vuurpijl hebben we een heus bejaarden promotie team opgezet die in winkelcentra jonge kinderen uitdaagden om tegen hun het spel te spelen. Bloedfanatiek…..die bejaarden.

Er kunnen mooie dingen gebeuren als je je eerst goed inleeft in de materie. Wordt de doelgroep. Wees het product. Speel het proces.

Leef je in!

Aan het eind van feest, 3 gin tonics later, wilde ik de Esprix (een zwaar kunststof ding) ophalen bij de barkeeper waar ik hem eerder die avond had afgegeven.

“Die is al opgehaald.”

Voor het eerst van mijn leven had ik iets gewonnen en was ik het alweer kwijt.

De award was gestolen door een copywriter uit Haarlem. Hij had  hem gefotografeerd op zijn toilet aangeboden op marktplaats.

Maar das een ander verhaal.

 

4 Responses to “Je staat toch niet te slapen.”

Trackbacks/Pingbacks

  1. De Incredible Leesmap #14 - The Incredible Adventure starts here... - 6 april 2013

    […] Je staat toch niet te slapen. – Er kunnen mooie dingen gebeuren als je je eerst goed inleeft in de materie. Wordt de doelgroep. Wees het product. Speel het proces. […]

  2. Mooi is het, het online leven (he Cor?) - Elja Daae - 26 april 2013

    […] je?) of Frank [dat is een link naar de post waardoor ik Cor ‘ontdekte’, en het was dus dit artikel waardoor ik hooked was!) blijken ook te zijn zoals ze bloggen en te bloggen zoals ze […]

  3. Ken jij zenoemenhetdesignthinking? | Design Thinking by Doing - 27 januari 2014

    […] Je staat toch niet te slapen. […]

  4. Dit is verhaal 391/1001: It’s not what I say. It’s what they say. | Design Thinking by Doing - 17 maart 2014

    […] Goed in de reclame, voorzag iedere trend, zo leek het van buitenaf. Maar die tien jaar als reclamevent, Waren voor hem een straf […]

Geef een reactie

Ontdek meer van Design Thinking by Doing

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder