Klein klein kaboutertje…

9 feb

kabouter.005

Wat doe je in mijn hoofd.

Gisteren was mijn kabouter weer overuren aan het maken. Ik trouwens ook. S’ochtends mijn eerste college Master  Kunsteducatie. Nu zelf in de schoolbanken.  ’s Middags was ik “vraag eigenaar” bij een bijeenkomst van COCD. COCD geeft training en advies in creatief denken en creativiteit.

En oh, oh, oh wat was kabouter weer bezig zeg. Hij begon met toen er feedback werd gevraagd op de manier waarop de kennismaking werd gedaan.

Iedereen was enthousiast.  Mijn kabouter vond het helemaal niks. Hij stond te springen en schreeuwen op mijn schouder:

“Zeg er wat van, zeg er wat van. Ik viel bijna in slaap. Zeg er wat van. Kom op slapjanus.”

Nou, nou dacht ik. Rustig maar. Ze hadden het toch best leuk gedaan.

“Heb je meer energie gekregen? Weet je nog wie wie is en wie wat doet?”

Kabouter had gelijk. Ik wist het niet en merkte dat ik half op mijn rug zittend zat te geeuwen.

“Maar het is net begonnen en iedereen is positief,” fluisterde ik tegen kabouter.

“Lafaard!” zei kabouter. “Wees eerlijk. Je zit hier om wat te leren…..en zij ook!”

Hij had gelijk. Ik vertelde eerlijk wat ik voelde en vond en gaf ze een tip voor verbetering. Ben benieuwd of ze er iets mee doen. De rest van de sessie verliep overigens uitstekend. Mijn complimenten voor de organisatie. Om 21.30 liep ik moe maar voldaan de deur uit met 3 originele, waardevolle ideeën.

Het geven van feedback is cruciaal in elk verbeter/veranderproces. De manier waarop feedback gevraagd wordt, kan vaak veel beter. Zeker in een groep. Als je een groep vraagt: “Wat vind je er van?” en de eerste is positief dan is het voor de tweede, maar zeker voor de tiende, soms heel lastig om kritisch te zijn.

 

jantjelachtjantjehuilt

Wat heel goed werkt is “Jantje lacht, Jantje huilt”. Je geeft iedereen twee post its en vraagt ze om er een smiley en een huiley op te tekenen.Vervolgens geef je ze 1 minuut om in stilte op elk 1 positief en 1 negatief commentaar te schrijven. Leesbaar. Je vertelt ze dat je na 1 minuut de  post its ophaalt. Iedereen blijft dus anoniem.  Plak ze vervolgens bij elkaar en deel met de groep wat er op de post its staat. Zo heb je een prima overzicht van wat er goed en minder goed gaat. En een uitstekend startpunt voor verbeteringen.

Nog beter is een training volgen bij COCD of Cor Noltee.

 

 

 

 

10 Responses to “Klein klein kaboutertje…”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Design Thinking by Doing - 2 maart 2013

    […] Schrijven……en statistieken kijken. Het zal mijn ijdelheid zijn. Volgens mijn kabouter stelt het allemaal niks voor ruim 3.000 views in 30 dagen. Ik voel mijn histamine opkomen. Op naar […]

  2. Design Thinking by Doing - 15 maart 2013

    […] Je wilt niet weten hoe vaak de Apple in en uit mijn rugtas is gegaan. Mede gevoed door mijn Kabouter die dan […]

  3. lekker lening | Design Thinking by Doing - 23 maart 2013

    […] met het plaatje dat je het meest aanspreekt. Er zijn geen foute antwoorden. Luister niet naar je Kabouter. Blijf vertellen. Het is een lenigheidsoefening. Een opwarmer voor je creativiteitsspier. Je denkt […]

  4. viral | Design Thinking by Doing - 9 april 2013

    […] ‘Dat past toch helemaal niet  in Empathie, Creativiteit, Prototyping of Play.’ zegt mijn Kabouter. […]

  5. Ga je een boek schrijven of ben je een schrijver? - The Incredible Adventure starts here... - 12 april 2013

    […] andere zelfhelpsite waar ik een keer belandde. Over zelfhelp, vandaag sprak ik Cor Noltee. Die van die kabouter. Hij had al net zo’n mooi verhaal over zelfhulp-boeken. Die dingen werken gewoon niet. Omdat je […]

  6. Parkbecue | Design Thinking by Doing - 7 juli 2013

    […] zoveel dingen  waarvan ik zeg ‘dat ga ik doen’ lag deze ook nog in de kast. En mijn Kabouter heeft het idee  jaren achter slot en grendel gehouden. Maar vandaag is het dan zover. Ik ga het […]

  7. De laatste loodjes - Elja Daae - 5 juli 2014

    […] beetje zoals de kabouter van Cor (ik zou bijna zeggen, je mag hem terug Cor, maar ik moet helaas toegeven dat het de mijne is en […]

  8. Het conceptblogartikelmysterie - Elja Daae - 8 oktober 2014

    […] kabouter (Cor’s kabouter) zit op mijn schouder en gilt dat ze niet goed zijn. Ik weet wel dat je dan volgens Cor radicale […]

  9. De handrem - Elja Daae - 29 februari 2016

    […] Klein klein kaboutertje […]

  10. Investeren in geluk – Invest in happynessDavid Bowie Is buzz, en blonde vrouwen in Groningen - meet Plum & Pudding - Investeren in geluk - Invest in happyness - 10 april 2016

    […] dit wordt de meest saaie blog ooit – Fok, mijn Kabouter is über […]

Geef een reactie

Ontdek meer van Design Thinking by Doing

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder