Kennis van Kwaliteit van toen, nu en straks.

8 Sep

kenniskwaliteit.001

Tijdens mijn verblijf in Zuid Afrika en na het daar uitlezen van: deautonauten

ben ik voor de derde keer in mijn leven begonnen in:

zenendekunstvanmotoronderhoudcover

De subregel luidt: Een onderzoek naar waarden. De roman is het verhaal van een zomermaandlang durende motorfietstocht van Minnesota naar Californië door de verteller zelf en zijn elf jarige zoon Chris. Het eerste deel van de trip met hun technologie vrezende vrienden John en Sylvia. Het boek is moderne versie van de Erlkönig Sage. De originele Erlkönig sage vertelt ‘het trieste verhaal van een vader die ’s nachts te paard naar huis rijdt met in zijn armen zijn zoon. De jongen (die vermoedelijk doodziek is) ziet in zijn koortsdromen de elfenkoning, een symbool van de dood, die hem probeert mee te lokken naar de ‘andere zijde’. Het angstige kind roept naar zijn vader om hulp. De elfenkoning probeert het opnieuw, uiteindelijk dreigt hij het kind met geweld mee te nemen. Als de vader en het kind op hun bestemming komen, blijkt de jongen gestorven te zijn. Hij is voor de elfenkoning bezweken.’ 

Tijdens de rit wordt de verteller achtervolgd door zijn vroegere zelf: Phaedrus, een briljant zoekende geest, die onder de last van zijn jacht op idealen krankzinnig werd en onder electroshockbehandeling stierf. In het verhaal komt de Phaedrus terug om de verteller opnieuw te halen.

Ik weet nog goed dat, de eerste keer ik het boek las, ik was toen een jaar of  30, ik het boek zelfs bij me droeg en bij het stoplicht in de auto nog een keer die ene zin las die ik wilde begrijpen….en nog een keer, en nog een keer, tot het getoeter van mijn achterliggers me uit het hoofd van de de verteller haalde.

Het is zo’n boek waar je je het liefst mee opsluit in een klein huisje aan zee of hoog in bergen. Van God en iedereen verlaten. Niet afgeleid door mens of machine. Of zo’n boek dat je wilt delen met een aantal inspirerende mensen en het er samen over hebben.

De versie die ik nu lees is de vierde druk uit augustus 1977 precies 40 jaar geleden. Het boek was trouwens een kado van mijn vader aan zijn tweede vrouw, Liesbeth, dat ik in hun huis toevallig lopend langs de boekenkast zag staan.

Kijkend naar de geweldige cover van Jelle van der Toorn Vrijthoff krijg ik zin om mijn VWT2 in Zuid Afrika variant te maken maar het internet in het hotel in Queretaro in Mexico waar ik deze vroege ochtend zit te typen, werkt niet mee. Ik vermoed dat het netwerk inmiddels druk wordt bezet door de andere sprekers van het 10de design en architectuur congres waar ik vanmiddag en morgen spreek.

Schermafbeelding 2017-09-08 om 06.47.35

Gisteren had ik het over de Flower Power van de bus en na een dag hier in Mexico te zijn, begrijp ik dat de VWT2 nog lange tijd hier gefabriceerd is. Rondlopend op de campus van de Universiteit vallen me niet de hoeveelheid mensen op maar de hoeveelheid glimlachen. Allemaal  VWT2 rijders. Ik snap het gigantische marktpotentieel dat VW hier zag.

In het boek ben ik inmiddels beland op pagina 222 en wil graag het volgende delen;

“Romantische kwaliteit hield altijd verband met onmiddellijke impressies………Romantisch kwaliteit was het heden, het hier en nu van alle dingen. Klassieke kwaliteit hield zich bezig met meer dan alleen het heden. De relatie van het heden tot het verleden en de toekomst werd altijd overwogen. Wanneer je ervan uitging dat verleden en toekomst allemaal in het heden lagen, was dat erg jofel, en dan leefde je natuurlijk voor het heden. En wanneer je motor het deed, waarom zou je je dan zorgen maken?”

Het is 6.46 ik kruip weer terug in bed en lees de laatste drie pagina’s nog een keer. Nu met mijn special edititon Bic Vierkleuren pen en mijn Garlic (dankjewel Wies) aantekenboekje. Lezen en denkend kom ik op het volgende;

Als kwaliteit de reactie van een organisme op zijn omgeving is, wordt deze kwaliteit bepaald door de koppeling van de Kennis van het organisme (wat ie weet X wat ie kan X wat ie wil X wat ie gedaan heeft) aan waar hij in gelooft.

 

 

 

Geef een reactie

