VW T2

13 Jun

vwt2.001

Toen we in 2004 een half jaar naar Zuid Afrika gingen met het gezin hadden we afgesproken geen dieren in huis te nemen en, een speciale regel voor mij, geen wielen aan te schaffen. Na twee weken stond er een verwaarloosde kat op de stoep en een week later besloot een border collie dat onze toen 8 jarige zoon zijn puppy was. ‘You can leave South Africa, but South Africa never leaves you’ zeggen ze. Hierdoor werd het nog moeilijker ZA zowiezo te verlaten.

Wat betreft die wielen heb ik me keurig aan de afspraak gehouden. Totdat ik bij een benzinepomp in Oudtshoorn een baby blauw/witte Volkswagen T2 uit 1979 te koop zag staan. Met een blik die nog het best te definiëren valt als ‘hulpeloos machteloos’ keek ik mijn vrouw aan die heel streng nee probeerde te schudden maar ik oprecht de twijfel in haar ogen zag…..toch. Die bussie was van het bejaardentehuis en stond in het weekend te koop omdat er dan geen bejaarden vervoerd werden. Doordeweeks werd ie gewoon nog gebruikt. Hij moest eerst verkocht worden zodat ze het geld hadden voor een ‘nieuwe’.

Trots op dat we zo sterk waren geweest niet toe te geven aan de ongelooflijke aantrekkingskracht van de 2 liter lucht gekoelde  BB (BejaardenBus) ging ik een dag later terug en kocht de bus.

VWT2

De potentiële spijt die ik voelde bij de gedachte de bus niet te kopen was veel groter dan de problemen die ik thuis zou hebben als ik met de bus thuis zou komen. Maar eigenlijk deed ik het voor de bejaarden in Oudtshoorn. Ik gunde ze echt een nieuwe bus……..ahum.

In 6 maanden reden we zo’n 14.000 kilometer door Zuid Afrika. Tussen de olifanten, op het strand en over de nu afgesloten Swartbergpas. Een aantal jaar geleden besloten we de bus naar Nederland te halen maar op weg naar de container in Kaapstad liep de motor in elkaar. Jaren stond de bus met de motor op de achterbank in een tuin en meerdere pogingen haar te laten maken mislukte jammerlijk.

Totdat ik een expert vond die de bus fikste en veilig voor me bewaart als ik 7 juli weer naar ZA vertrek. De eerste dagen ga ik proefrijden en later komt de hele familie om na 13 jaar met z’n vieren weer kilometers aan de verkeerde kant van de weg te rijden.

If you can’t leave. Go back.

Busje. We komen zo.

 

Geef een reactie

