Dit wordt geen hit.

2 Mrt

bestseller_02032017-001

Als ik succesvol blogger zou willen zijn dan zou ik moeten beginnen met hoe ik succes definieer. Succesvol zou kunnen betekenen dat ik er iets aan heb. Bijvoorbeeld dat ik er mijn verbeeldingskracht mee oefen. Succesvol zou ook kunnen betekenen dat jij er iets aan hebt. Dat je geïnspireerd bent, het leuk vindt of misschien wat nieuws geleerd hebt. Helemaal mooi als we er allebei  iets aan hebben.

De afgelopen tijd heb ik gezocht naar een format dat me gemotiveerd hield om te schrijven. Ik maakte connecties in de kunstwereld, switchte naar het engels en begon met 50 dingen die ik als design thinker had geleerd. Ik begon maar maakte niets af. Ik was in mijn eigen val gelopen. Want was ik vergeten hoe ik ooit dit blog was begonnen? Ik was begonnen omdat ik tot inzicht was gekomen dat het schrijven van een boek het verkeerde doel was. Door me te verlossen van het format ‘boek’ en gewoon te gaan schrijven behaalde ik elke keer als ik schreef een succesje. In plaats van ‘wachten’ tot het hele boek klaar was, stroomde elke ochtend de serotine en dopamine door mijn lijf. Aangevuld met met caffeine de beste mix voor een een goede start van de dag.

Ik bracht in praktijk wat David Kelley “guided mastery” noemt. Kleine stapjes naar eigen kunnen. Hij hield er een TED talk over die ik al meerdere keren op dit blog deelde en als je die nog steeds niet hebt bekeken, is het enige geldige excuus dat je nu iets voor jezelf gaat doen. Voor alle uitstellers:

Je kunt ook zijn boek lezen.

Hier heb je een gratis inleiding en introductie:

creativeconfidence_preandintro

Waarschijnlijk is er nu niemand meer over gebleven maar dat is niet erg. Ik schrijf lekker verder. Voordat ik met deze post begon vroeg ik me af of er een structuur zat in de meest succesvolle verhalen van dit blog. En met succesvol bedoel ik die verhalen waar mijn lezers en ik gelukkig van worden. Ik volg hier de definitie van Stendahl die schoonheid definieert als “de belofte van geluk.” Zelf kan ik natuurlijk gewoon voelen wat een post bij me doet. En bij mijn lezers moet ik afgaan op de reacties die ze delen. Het moge duidelijk zijn dat dit een allerminst betrouwbare methode is. Verre van kwantitatief, zeker niet wetenschappelijk maar wel heel persoonlijk.

En daarmee heb ik het eerste criterium te pakken.

Persoonlijk.

De mooiste verhalen vertellen iets dat ik heb meegemaakt. Een scene waarin me iets opviel. Mijn Huh? of Wow! moment. Iets waardoor ik geraakt ben. Hierdoor kunnen mijn lezers zich inleven. In mijn schoenen verplaatsen.

Betekenisvol.

De mooiste verhalen delen iets dat ik heb geleerd of waar ik mee worstel. En daarmee bedoel ik als ik dat Huh? of Wow! moment probeer te begrijpen door het te verwoorden. Waarom ben ik geraakt door iets. Hoe zit dat? Als ik weerstand voel weet ik dat ik iets te pakken heb.

Speels.

De mooiste verhalen doen je (glim)lachen. En met glimlachen bedoel ik niet dat het perse leuk hoeft te zijn. Het kan ook lachen met je hand voor je mond. Niet wetende of je er wel om mag lachen. Ondeugend, onbeschaamd, onverwachts. Begrijp je wat ik bedoel?

Kloppend.

De mooiste verhalen kloppen. Ze hebben een kop, midden en een staart. Het titeltje past en het voelt als een geheel. Een lezer beschreef ze ooit als “plofbonbons voor je brein”.

Cort.

De mooiste verhalen zijn niet te lang. Deze post wordt geen hit.

 

 

 

 

 

2 Reacties to “Dit wordt geen hit.”

  1. anouschkascholten 2 maart 2017 bij 10:58 PM #

    Mooi verhaal man.

  2. TheCriticalGoose 5 maart 2017 bij 8:24 PM #

    Erg herkenbaar. k voelde exact hetzelfde na mijn 1jaar-blog jubileum. Voor mij was mijn blog succesvol als ik het zou volhouden om een jaar lang per maand drie keer te schrijven, volgens exact dezelfde methode, met exact dezelfde beperkingen (opgelegd door mezelf natuurlijk), op exact dezelfde dagen. Maar nu ik tot hier ben geraakt, heb ik moeite om een nieuw doel voor de blog te vinden. So perhaps… I should’ve dreamt bigger. ?

Geef een reactie

