Misbaksel

21 mrt

Goedmorgen Piet.

Goedemorgen Cor. Wat heb je daar in je hand?

Je herkent je handschrift zeker. Maar de brief ken je niet. Want hij is van 25 februari 1921 en jij bent uit 1917.

IMG_3647

Ik vind het toch zo reuze interessant dat jij dingen uit mijn toekomst kan laten zien. Maar vertel wat is er zo bijzonder aan die brief?

Ik ging op zoek naar bewijs van je persistente geloof in de theosofie en dat heb ik volgens mij gevonden in de vorm van een brief die jij schreef aan Rudolf Steiner.

Aha! Rudolf Steiner was de leider geweest van de theosofische vereniging in Duitsland en had in 1913 de antroposofische beweging gesticht.

Inderdaad. En Steiner maakte een lezingentoernee door Nederland tussen 19 februari en 3 maart 1921 die ruim een maand later werd gevolgd door een cursus waarin Steiner ook een lezing hield over beeldende kunst.

Interessant Cor. Maar wat heeft dat met die brief die je daar in je handen hebt te maken?

Deze brief stuurde je samen met een net door jou geschreven boekje “Le Néo-plasticisme” aan Steiner.

En wat stond er in die brief?

Carel Blotkamp vertaalde de brief, gelukkig. Mijn Frans is niet zo goed.

25/2’21 Paris, rue de Coulmiers 5

Geachte heer,

Aangezien ik verscheidene van uw boeken heb gelezen, zou ik u willen weten of u tijd hebt om mijn hierbij gevoegde brochure “Le Néo-plasticisme” te lezen. Het neoplasticisme realiseert de harmonie door de gelijkwaardigheid van twee uitersten: het Universele en het Individuele. Het eerste door openbaring, het tweede door deductie. Kunst brengt beeldend de evolutie van het leven tot uitdrukking: evolutie van de geest en (maar in tegenovergestelde richting) evolutie van de materie. Het is niet mogelijk een betrekkelijk evenwicht te bereiken dan door de vorm te vernietigen en te veranderen door een nieuw, universeel beeldend middel. Ik zou graag uw ideeën over dit onderwerp willen weten, als u er voor voelt mij te antwoorden. Mijn verontschuldigingen dat ik in het Frans schrijf: ik beheers het Duits onvoldoende. Met gevoelens van de meeste hoogachting,

P. Mondrian.

Wat spannend Cor. En wat was Steiner’s antwoord?

Dat vertel ik je morgen. Ik moet nu echt gaan.

Ahhh. Tipje van de sluier?

Eén woord Piet: ‘misbaksels”

Wat??? Mijn werk???

Piet rustig maar. Morgen vertel ik meer.

Geef een reactie

Ontdek meer van Design Thinking by Doing

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder