Aan bij Kahn

1 Dec

aanbijkahn_951.001

Gisteren ben ik nog een studie begonnen in een klas van 10.000.000 leerlingen.

Dat was niet de bedoeling maar overkwam me eigenlijk min of meer. Ik was aan het lezen in het boek Critical Play van Mary Flanagan waar ik op getipt werd door Eva den Heijer. Eva is een HKU collega en heeft ook de master kunsteducatie gevolgd waar ze cum laude is afgestudeerd met een geweldige museumgame. We hadden laatst een heel geanimeerd gesprek dat ik gister nog eens na luisterde op mijn iPhone.

Ik wisselde mijn bronnen af tussen Eva, Mary en Google en belandde via het boek op Google waar ik op zoek ging naar “The Swing“, een schilderij uit 1767 van Jean-Honoré Fragonard (1732-1806). Het werd beschreven als een “interactief schilderij”. Iets wat mij nieuwsgierig had gemaakt waardoor ik op Google op de tweede link klikte omdat ik zag dat dat een filmpje was. Ik startte het hele informatieve filmpje waarbij ingezoomd werd op de bijzondere elementen en de daarbij behorende betekenis. Het commentaar werd gegeven door een duo en rechtsboven zag ik punten staan waarbij ik me afvroeg of het aantal opliep naarmate ik langer naar het filmpje en de uitleg keek en luisterde. En inderdaad. Aan het eind van het filmpje werd me gevraagd of ik nog verder wilde en een paar vragen wilde beantwoorden in een quiz. Ik meldde me vrijwillig aan bij Kahn en scoorde de maximale score bij het beantwoorden van de vragen over het schilderij dat ik 5 minuten daarvoor heel klein in zwart wit in het boek van Flanagan had gezien.

Schermafbeelding 2015-11-30 om 22.26.41

Kahn Academy is eigenlijk de digitale online variant van de playtest die ik een half jaar geleden deed op een lagere school in Rotterdam waar twee duo’s van 10 jaar elke een Mondriaan maakte waarvan Carel Blotkamp van de week 3 keer vroeg of de kinderen het origineel echt niet eerst hadden gezien omdat hij ze echt heel goed vond. Eva tipte mij trouwens ook op Carel.

Via Piet, Eva, Carel, Mary, Google sta ik nu “aan” bij Kahn.

Dank Eva!

2 Reacties to “Aan bij Kahn”

  1. paulinelerutte 1 december 2015 bij 10:03 AM #

    Toevallig, ik ben gisteren ook lid geworden. Om te kijken of er handige lessen tussen zitten voor mijn zoon van 15. Ik vind het een fantastisch initiatief.

    • cornoltee 2 december 2015 bij 6:30 AM #

      Nou ja 🙂 Ik heb inmiddels 10.000 punten en mocht mijn avatar aanpassen 🙂 Wat vind je zoon er van? Is het boek van Will Gompertz iets voor hem?

Geef een reactie

