Six word

20 nov

sixword_941.001

Het vak waar ik ooit mee begonnen ben op HKU heet experience design en is gebaseerd op het boek van Daniel Pink, Een compleet nieuw brein. Hij benoemt in zijn boek 6 rechterhersenhelft zintuigen die wij moeten ontwikkelen willen we in staat zijn concepten te bedenken die mensen emotioneel raken. Vaardigheden op het gebied van Design, Empathie, Zingeving, Spel, Symfonie en Verhaal.

In de eerste les krijgen de tweedejaars studenten een lege dummie en een 10. Als ze alle opdrachten maken, hun dummie er verzorgd uitziet en ze alle lessen zijn geweest houden ze die 10.

Een van de opdrachten voor bet onderdeel Verhaal is het 6 Word Story. Hemmingway zegt dat het beste verhaal wat hij ooit geschreven heeft slechts 6 woorden bevatte:

“For sale, baby shoes never worn”

Of het verhaal ook echt van hem is lees je hier.

Het beste verhaal van Jet (een van mijn studentes) vond ik deze:

“Leugenaar pleegde zelfmoord, zegt ie zelf”

of

“De kleinste doodskisten zijn het zwaarst”

of toch

“Mijn grootste fout? Die dyslectische tatoeëerder.”

 

 

 

2 Responses to “Six word”

  1. Els 20 november 2015 at 8:53 AM #

    Mijn rechter hersenhelft zintuigen zijn nog niet zover geloof ik…maar vind alle 3 wel wat … Maar voor mij is de 2e het mooist..

  2. Roeland 20 november 2015 at 9:54 AM #

    Dat laatste verhaaltje, heel grappig.
    http://www.viroole.com/wp-content/uploads/2014/11/worst-tattoo-fails-8.jpg

Geef een reactie

Ontdek meer van Design Thinking by Doing

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder