Behave. Dit is Design Thinking by Doing Verhaal nummer 875/1.111

17 Sep

behave_874.001

De laatste keer dat ik iets gestolen heb, was met een HKU collega. Het Piet Hein Eek plankje waar het soepkommetje met brood op lag had een onweerstaanbare aantrekkingskracht op me. Het was de makkelijkste weg naar het bezitten van een echte Piet Hein Eek. Toen ik de dag erna spijt kreeg en een bekentenis mailde naar Piet heb ik daar tot op de dag van vandaag nooit een reactie op gekregen. Het verhaal lees je hier.

Nu vraag ik me af hoe het komt dat de aanwezigheid van HKU collega’s zo’n impact heeft op mijn latent aanwezige kleptomanie gen. Gisteren liepen we namelijk op de wereldtentoonstelling in Milaan en bovenin het paviljoen van Engeland sloeg het gen weer toe. Kwam het omdat ik een herinnering wilde hebben aan het beste paviljoen dat ik bezocht? Of wilde ik mezelf testen op het nemen van een door mijzelf opgelegd overbodig obstakel. Ik had mijn oog, en inmiddels ook mijn handen, laten vallen op een t-shirt met een grafische voorstelling van het paviljoen. Het paviljoen van Engeland was het enige dat ik bezocht waar ik werd meegenomen in een verhaal. Het verhaal van de bij. In de aanloop liep je door het hoog geplante gewas waardoor je het perspectief van een bij had. Toen ik omhoog keek zag een Bijzoeker boven mij in het midden van het bijennest lopen.beehave

Daar aanbeland hoorde ik een concert dat gemaakt was door een orkest die live hadden gespeeld op de hoorbaar gemaakte vibraties van een bijenkolonie die leefde in een cello ergens in Engeland. heel BIJzonder.

Als gehypnotiseerd liep ik naar shop waar ik het T-shirt zag liggen dat tegen me zei: “Neem me mee.”

Zenuwachtig heen en weer lopend maakte ik het T-shirt steeds kleiner en stopte het uiteindelijk in mijn jaszak. Shirt in the pocket, hart in mijn keel. Om alle verdenking als stuifmeel van me af te schudden haalde ik nog een stempel voor in mijn paspoort. Mijn echte paspoort. De dame weigerde echter om een Expo Milaan 2015 stempel van het UK paviljoen in mijn  echte paspoort zetten. Ze wilde niet in de problemen komen. Ik mocht het wel zelf doen. Ze keek me aan of ik echt helemaal gestoord was. Ik liet trots mijn stempels van China, Corea en het Kinder Speelparadijs zien.

Ik ben niet gek. Ik ben BIJzonder.

beeshirt

Geef een reactie

