Waarom? Daarom! Dit is Design Thinking by Doing Verhaal nummer 737/1.111

20 Apr

waaromdaarom737.001

De laatste tijd moet ik steeds vaker denken aan mijn eigen school. Niet de school waar ik op zat, les geef of nu als student op zit maar de school waar ik op zou willen zitten. Mijn gedachten op een rijtje zettend komt dat door een aantal dingen.

1. De drie ochtendontbijtcolleges die ik de afgelopen 2 maanden gaf.

2. De “Masterclass” Design Thinking die ik vorige week volgde bij Knowmads.

3. Het ontwerpen van een nieuw curriculum voor het eerstejaar Kunst en Economie op HKU.

4. Het gesprek wat ik afgelopen vrijdag had met een 4de jaars HKU student die advies wilde over zijn onderzoeksproject waardoor ik zelf heel goed na moest denken en er uiteindelijk een super eenvoudig BrandingBusiness Canvas uitkwam wat ik hoog nodig eens met Andy Mosmans moet bespreken.

En al schrijvend vallen er steeds meer puzzelstukjes op zijn plek. Maar de meeste indruk maakte de opmerking op twitter van een van mijn ontbijtcollege studenten:

“Sinds les van durf ik weer toe te geven aan blogdrang… ik verlies mijzelf weer totaal in tijd en ruimte. EN DAT IS MOOI!”

Nu leest ze ook dagelijks mijn blog en de combinatie met dat ene ontbijtcollege deed haar dus weer verliezen in een uitdagende  taak. Op school leer je het zelf te doen en soms heb je een duwtje nodig. Want je gaat naar school om iets te leren. Je wilt werken aan je professionalisering. Je wilt je Kennis vergroten en dan heb je soms dat duwtje nodig.

Gek eigenlijk dat je in de ene context wel geduwd wil worden en in de andere context niet. Ik moet namelijk denken aan de woorden van Harry Starren:

‘Kenniswerkers hebben doorgeleerd juist om te kunnen en mogen werken. Ze zijn intrinsiek gemotiveerd, tot ze hun baas ontmoeten. Als je iemand duwt in de richting die hij al gaat, gaat hij dan harder lopen?’

Ik twijfelde vanochtend of ik het wel zou schrijven: “Ik ga een school beginnen.”

Waarom? Omdat als ik dingen zeg die ik ga doen ik ze meestal niet ga doen. Maar deze post schrijvend kom ik er achter dat ik al lang begonnen ben met mijn school. Mijn blog in combinatie met de ontbijtcolleges werken. De selectieprocedure voor de volgende ontbijtsessie start vandaag. Deze keer een “ladies only” ontbijtsessie op zaterdag 16 mei 2015 om 10.00 uur wederom in Fenix Food Factory in Rotterdam. En wederom gratis. Wil je er bij zijn, mail me dan Waarom? Waarom niet!

Fijne week.

Geef een reactie

