Kahoot Crack. Dit is Design Thinking by Doing Verhaal nummer 727/1.111

10 Apr

keep-calm-and-play-trivia-crack

Soms heb je een probleem maar weet je eigenlijk niet wat het probleem is. Je denkt dat je weet wat het probleem is. Voorbeeld. Mijn probleem is dat veel studenten in de collegezaal met hun mobiel elders zijn. Dat wil ik niet dus kan ik ze verbieden hun mobiel te gebruiken. Maar als ik niet het juiste probleem te pakken heb, is het verbieden van de mobiel misschien ook niet de goede oplossing.

De vraag dan ook is Waarom zitten studenten met hun mobiel elders.

Een klein kwalitatief onderzoek op een van mijn terrascolleges leverde waardevolle informatie op. Ik gaf trouwens terrascolleges omdat ik had mobiels had verboden in de grote collegezaal en er waarschijnlijk daardoor nog maar een handvol studenten kwam opdagen. Mijn probleem was dat mijn studenten met hun mobiel elders online waren en door dat te verbeiden waren ze elders offline. Ik had mijn probleem nog groter gemaakt.

Blijkbaar kunnen ze in een 90 minuten durend hoorcollege niet zonder contact met de online wereld. Dan kan ik dat wel verbieden maar misschien moet ik er gebruik van maken. Want nu ik zelf weer aan het studeren ben, weet ik hoe verleidelijk het is om even naar den mobiel te grijpen. En waarom ik dat doe? Omdat ik het soms gewoon niet interessant vind, of ik iets als weet, of het te moeilijk vind. Dit typend kom ik toch eigenlijk weer op het model van Flow.

flowmodel

Ik grijp naar mijn mobiel als ik Bang of Bored ben.

1. Ik ben Bang as ik het te moeilijk vind. De Taak is te moeilijk voor mijn Kennis.

2. Ik ben Bored als ik het te makkelijk vind. Ik heb teveel Kennis voor de Taak.

Als je dit wilt oplossen zou je mij bijvoorbeeld de opdracht kunnen geven om quiz vragen te laten bedenken met de antwoorden. Als al mijn medestudenten dat doen kunnen we tijdens het college af en toe een vraag beantwoorden met onze mobiel. Het mooie van dit idee is dat je studenten vooraf vraagt om zelf de vragen te laten bedenken. Vragen die niet te moeilijk en niet te makkelijk zijn. Tussen Bang en Bored in. En daarvoor moeten ze de stof wel beheersen. Je lost dan direct het probleem op van dat studenten hun leeshuiswerk niet doen.

Hoeveel vliegen in een klap zijn dat?

Ik zie een combinatie voor me van:

Kahoot:

Schermafbeelding 2015-04-10 om 09.45.55

Kijk hier voor een uitleg:

En deze: Trivia Crack

Schermafbeelding 2015-04-10 om 09.56.02

Trivia Crack is online Triviant waarbij de vragen gemaakt zijn door de spelers en je de vragen ook kunt raten.

Momenteel zijn er al ruim 1 miljoen vragen gemaakt en komen we elke dag 2.000 bij.

Nog vragen?

Sorry was even afgeleid.

2 Reacties to “Kahoot Crack. Dit is Design Thinking by Doing Verhaal nummer 727/1.111”

  1. eyedesignbno 10 april 2015 bij 11:32 AM #

    had. ik dat maar weggelaten. (zie je tekst)

    Sterk verhaal weer CorCrack!

    > Op 10 apr. 2015, om 10:11 heeft Design Thinking by Doing het volgende geschreven: > >

Geef een reactie

