Noltee zonder e. Dit is Design Thinking by Doing Verhaal nummer 720/1.111

6 Apr

nolteezondere720.001

Tijdens het zoeken naar Paaseieren vond ik nog een paar posts van de afgelopen dagen.

Hier die van 3 april.

Na het zien van een documentaire over suiker ben ik gisteren begonnen met een voedings experiment. Ik deed al langer mijn best om geen suiker meer te eten maar de laatste tijd was de witte dood toch weer mijn leven in geslopen. En misschien heeft mijn bezoek aan “moestuin Cees de Vries” ook wel meegeholpen in mijn beslissing. Afgelopen woensdag at ik namelijk (h)eerlijke erwtensoep. Alles, behalve het vlees, uit zijn eigen moestuin. Zonder toevoegingen en e-nummers. Cees is met 2 pannen soep zo een hele dag bezig. Het smaakte ons goed afgelopen woensdag en het weer was er ook naar. Echt snert.

Dus besloot ik woensdagavond dat ik vanaf 2 april 2015 geen verpakt voedsel meer zou kopen. Gewoon alles vers dus zonder toevoegingen en e-nummers. En ik besloot om te kijken of ik me lokaal kon voorzien van boter, kaas en eieren. Het idee om alles te verkrijgen van het eiland van Dordt schoot er pas in toen ik met mijn Alfaatje de Papendrechtse brug al over was. Mijn vrouw wist namelijk nog wel een kaasboer ergens in Oud Alblas. De kaasboer vonden we niet en ik had me voorgenomen ook geen online Google hulp in te schakelen op zoek naar mijn eten maar het gewoon te vragen. En dat deed ik bij een boerderij waar aan de kant van de weg een Campina bordje stond. Ik had al eerder met een hele aardige Campina boer gesproken bij Albert Heijn dus stuurde ik mijn dakloze vierwieler het erf op, stapte uit en stelde me voor. Ik vertelde over mijn uitdaging en we kregen spontaan een rondleiding door de 3 jarige, tractor rijdende zoon. Vader boer was inmiddels op zoek naar een plastic dopje voor op de Sinas fles waar een liter echt verse melk in zat. We mochten even proeven en wat een verschil. Het schijnt dat Campina het vet uit de melk haalt. Boeren noemen het gekscherend watermelk. Maar ik was nu de gelukkige bezitter van een liter verse, vette (4%) melk en 13 eieren voor € 2,00.

boterkaaseieren

Voor de kaas verwees hij ons naar een Bio boerderij in Kinderdijk. Vlees bij een boer wordt een lastige, zei hij. Vanwege regelgeving. Voorlopig kan ik nog even vooruit met de melk (2 dagen houdbaar) en de eieren. Ik maak nu een bord havermout met water, bessen en noten en nog een cappuccino met verse, vette melk en kook twee eitjes. Noltee zonder e-nummers. Ik voel me nu al beter.

Eén reactie to “Noltee zonder e. Dit is Design Thinking by Doing Verhaal nummer 720/1.111”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Logische band. Dit is Design Thinking by Doing Verhaal nummer 768/1.111 | Design Thinking by Doing - 21 mei 2015

    […] ons energieverbruik kwam ik gisteren bij Albert Heijn tegen. In mijn poging om mijn eten van het eiland van Dordrecht te halen, lokaal geproduceerd, smokkel ik via AH wel eens wat illegaal, niet lokaal geproduceerde waar mijn […]

Geef een reactie

