STOM STOM. Dit is Design Thinking by Doing Verhaal nummer 713/1.111

26 Mrt

stomstom713.001

Toen ik bij het reclameburo van TOMTOM werkte bedacht ik allerlei originele en waardevolle ideeën voor TOMTOM. Dat klinkt niet gek. Zeker niet als er Creatief op je visitekaartje staat en je creativiteit definieert als het bedenken van originele, waardevolle ideeën. Maar een goed idee is een verkocht idee en mij is het nooit gelukt een idee te verkopen aan TOMTOM. En dan bedoel ik met een verkocht idee een idee dat ook gerealiseerd wordt. Geld werd er wel verdiend. Veel geld. Maar werd er ook andere waarde gecreëerd dan financiële waarde? Als een goed idee een verkocht idee is, is een echt goed idee een idee dat ook gemaakt wordt en waar mensen iets aan hebben. Dus wachtte ik eigenlijk nooit een briefing af want dan ben je namelijk hopeloos te laat. Als je klant denkt dat ie een probleem heeft loop jij al lichtjaren achter. Enig idee hoe lang het duurt voordat je daadwerkelijk met een goede briefing aan tafel zit met een klant? En met een goede briefing bedoel ik een briefing waarin een zinvol probleem staat. Dat als je daar je creativiteit op los laat er ook waardevolle ideeën uit ontstaan. De beursgenoteerde buro’s waar ik heb gewerkt zijn niet ingericht op het bedenken van originele waardevolle ideeën. Daar zijn ze veel te log en teveel op financiële waarde gericht. Als je daar een idee hebt wat je zo snel mogelijk zou moeten delen met je klant staat er een account director naast je die je uitlegt dat er eerst een begroting moet komen en een planning.

“How ad agencies kill creativity.” Het zou een mooie TED talk zijn.

Hoe ik op dit verhaal kom? Omdat mijn goede vriend Daniel me gisteren een filmpje van TOMTOM liet zien. Ik vertelde hem dat ik ooit een idee voor TOMTOM had bedacht ( ja zonder briefing) en dat dat nooit was door gegaan. Het idee was gebaseerd op de behoefte van families om een dagje uit te gaan maar dat ze geen idee hebben waar naar toe. Dat snapte ik omdat ik toen zelf met vrouw en kinderen regelmatig de behoefte had om met de familie op pad te gaan maar geen idee had waar naartoe. Want er is meer dan de Efteling en Blijdorp. Ik bedacht een toepassing voor de TOMTOM die je als je met de familie in de auto stapte vroeg hoelang of hoeveel kilometer je wilde reizen. Stel je voor dat je 70 kilometer intypt. Vervolgens zegt de TOMTOM “Bij de eerste straat rechts en aan het einde van de straat links.” De familie heeft geen idee waar ze naar toe gebracht worden maar het is binnen een straal van 70 kilometer en leuk. Dat leuk is bepaald door eerdere TOMTOM rijders die na hun bezoek aan het uitje in hun TOMTOM hebben aangegeven dat het leuk was. Afgezien van het verrassingseffect is het natuurlijk hartstikke leuk om NIET te weten waar je naar toe gaat. “Pappa, is het nog ver?” kan zonder problemen worden beantwoord maar waar je naar toe gaat is een groot raadsel. Wie het het eerste raadt krijgt een ijsje.

Goed idee? Nee….. stom. Heel STOMSTOM.

Onderstaand filmpje van TOMTOM is niet stom. Helemaal niet stom. Pas maar op.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: