De wiskunde van weerstand. Dit is Design Thinking by Doing Verhaal nummer 689/1.111

28 Feb

weerstandwiskunde689.001 Soms lees ik dingen en dan denk ik WOW. Dan wordt er iets duidelijk of inzichtelijk gemaakt en voel ik dat gewoon. Ik ga dan altijd even naar linksboven staren het gevoel en het inzicht verkennend in een soort van trance. Er gebeurt iets met mijn kennis op dat vlak. Het vlak in dit geval is kunst maken. Ik kreeg laatst het boek The Art of War van Steven Pressfield van een vriendin als verjaardagskado te leen. Zij heeft het ook te leen. Zijn vond het herkenbaar, verduidelijkend en lekker leesbaar en vroeg me om erin te schrijven als ik het uit heb. Hoe ik het vond en wat ik er aan had. En, zo schreef ze, als we het dan oneindig uitlenen worden de commentaren misschien nog inspirerender dan het boek. Mooie gedachte. En voor mij kan het boek al niet meer stuk. En ik ben pas op een kwart. Waarom? Omdat het mijn Kennis op het gebied van Kunst maken heeft vergroot. En Kennis definieer ik voor het gemak even als de resultante van Informatie x Ervaring x Attitude x Vaardigheden. Maar je hebt niets aan Kennis als je die niet koppelt aan een Taak. Zonder Taak is Kennis waardeloos. Kennis komt pas tot leven als je er iets mee doet. En dat is wat ik zo meteen ga doen. Ik ga die nieuwe informatie van pagina 42 van The War Of Art in praktijk brengen. Maar eerst zal je vertellen wat mij nu precies naar buiten deed staren van de week in de trein, linksachter in de stiltecoupe op weg naar Utrecht. Het boekje gaat over het doorbreken van blokkades. En wat het boekje mij van de week leerde was het volgende. Als ik een niet uitdagende taak moet doen en dan verzet ‘voel’ is de hoeveelheid energie die vrijkomt het grootst als ik het zo snel mogelijk doe. Uitstel betekent namelijk dat er in die uitstel tijd ook negatieve energie wordt opgebouwd. Het alleen al denken dat je het nog moet doen kost energie en gaat allemaal van de energie af die vrijkomt als je de niet uitdagende taak uitvoert. Dus nog even in het kort. Hoe werkt het……bij mij: Stel ik moet een betaling doen. Niet echt een uitdagende taak en ik voel weerstand. Kan ik weken uitstellen. Heb het zelfs wel eens tot een deurwaarde laten komen. Die weerstand noem ik Weerstand. Vanaf dat moment gaat de stopwatch lopen. De tijd van uitstellen noem ik Uitstel. De energie die vrijkomt na het uitvoeren van de niet uitdagende taak noem ik Energie. Ik ga nu proberen dat in een formule te stoppen. Weerstand gedeeld door Uitstel is Energie. weerstandwiskunde689.002 Hoe groter de Weerstand hoe groter de mogelijk vrijkomende Energie. Maar hoe groter het Uitstel hoe kleiner de mogelijk vrijkomende Energie. Voel je de Weerstand? Fijn weekend.

4 Reacties to “De wiskunde van weerstand. Dit is Design Thinking by Doing Verhaal nummer 689/1.111”

  1. Carolien Geurtsen 28 februari 2015 bij 7:51 AM #

    Absoluut herkenbaar die ervaring van weerstand naar Weerstand en energielek, zoals ik het dan noem, bijna niet meer vooruit te trekken uiteindelijk. ik dn, in die uitgestelde actie. Klinkt als een erg goed boek

  2. Elbert Ricken 28 februari 2015 bij 2:15 PM #

    te gek om te lezen wat je allemaal ontdekt en leert.
    Jaloersmakend om te zien dat je nog steeds in een leercurve zit!

  3. Hans Kemps 28 februari 2015 bij 4:11 PM #

    Echt goed!

  4. Els 1 maart 2015 bij 11:14 AM #

    Dat is een goede :-))

Geef een reactie

