Smell & Tell. Dit is Design Thinking by Doing verhaal 604/1001

3 Dec

smelltell.001

Afgelopen zondag tijdens de Grote Kunstshow werd er een abstract kunstwerk uit de Rabobank collectie getoond en werden er door een aromajockey drie verschillende geuren het podium op ‘geblazen’. Geur toevoegen aan een abstract werk. Door elke keer iets anders te ruiken ga je dan ook iets anders zien? Bij mij veranderde er niets in mijn visuele waarneming met betrekking tot het abstracte kunstwerk. Wel dacht ik aan woorden als bos, kerk en sauna bij het ruiken van de drie geuren. Maar ook daar had ik niet direct beeldassociaties bij.

Ik kan me wel voorstellen dat als het beeld beter aansluit bij de geur dat het een grotere impact heeft.

Tijdens de Grote Kunstshow werden we gewezen op het Sense of Smell congres dat gisteren plaatsvond in MOTI. En aangezien ik een geurleek ben, leek het me interessant om daar eens rond te snuffelen.

In de ochtend gingen we met 8 m/v aan de slag om ideeën te bedenken vanuit het thema ‘innovative learning’. En na twee en half uur mocht je je beste idee presenteren. Ik was nu even zelf deelnemer aan een creatieve sessie en Kabouter had nogal wat opmerkingen over de structuur van de sessie. Dat maakte het lastig. Individueel, samen, convergeren en divergeren liepen continu door elkaar en een goede startvraag vanuit een probleem of behoefte ontbrak. Kabouter wilde in de pauze weer naar huis maar ik heb hem rustig gekregen met de geurstick (Arominhaler) die ik bij het inschrijven ontving. Deze zou je helpen om beter te concentreren en bij de les te blijven. En toen ik Kabouter zag proberen zichzelf van een overdosis te voorzien met de Arominhaler dacht ik aan het volgende idee:

De Story Stick.

Elke ochtend begint de les met een minuut ruiken en elkaar vervolgens een verhaal vertellen van waar die geur je brengt. Blijft het verhaal hangen?

Ik maakte de volgende schets:

storystick

En ik ben benieuwd welk verhaal jij bedenkt als je de geur ruikt.

Dus de eerste die reageert stuur ik de Arominhaler op.

Smell & Tell.

8 Reacties to “Smell & Tell. Dit is Design Thinking by Doing verhaal 604/1001”

  1. Samantha Eenink 3 december 2014 bij 8:40 AM #

    Ik wil de uitdaging wel aangaan, lijkt me erg leuk!

  2. Anna Maria 3 december 2014 bij 9:02 AM #

    Dus?

  3. Paul Ricken 3 december 2014 bij 9:29 AM #

    Hee Cor,

    De geur van vers gemaaid gras is de meeste geweldige geur die ik ken. doet me denken aan mijn eerste jaartjes als voetballer. Staand in een megadoel, aneren druk doende met de bal, en ik stond met mijn duim in de mond naar de lucht te staren. Dit beeld staat vast in mijn geheugen. De dromer in een doel. Een dromer met een doel….

    Ga je goed, blijf schrijven, kabouter bestaat niet echt….

    groet,

    Paul Ricken

  4. Robbert Jansen 3 december 2014 bij 9:29 AM #

    „ Ik kwam, Ik zag, en ik rook”

    Naar Julius caesar nadat hij ons, de barbaren, voor het eerst „in the flesh” gezien had.

    Robbert

  5. Winny 3 december 2014 bij 9:34 AM #

    Dat geur bepalend is heb ik heel sterk ervaren toen ik voor het eerst een winkel van Abercrombie & Fitch inliep en tegelijkertijd ook weer uit.

    Winny

  6. Samantha Eenink 5 december 2014 bij 3:08 PM #

    De Story Stick lag vandaag al bij mij op de mat! Ik ging natuurlijk meteen als een malle 60 seconden aan de Story Stick ruiken. So, Whats my Story? In een snelvaart bracht de Story Stick woorden als kauwgom, munt planten, groeien snel, tuin, after eight chocolade en rustgevend in mijn gedachten. Hierna kwamen de verhalen mijn hersens pas binnen stromen. Het eerste waar ik aan moest denken waren de munt planten die een tijd geleden in mijn tuin hebben gestaan en dat ze zo onwijs hard kunnen groeien. Het daaropvolgend verhaal bracht mij naar mijn kinderjaren, ik stond vol bewondering te kijken naar een Marokkaanse vrouw die thee met munt blaadjes voor mij klaar maakte. De vrouw goot de thee een aantal keer van het ene kopje in het andere kopje, ik kan me nog herinneren dat ik mijzelf afvroeg waarom ze nou zoveel moeite deed voor mijn thee. Toen we uiteindelijk met het kopje thee op de bank zaten durfde ik de vrouw dan toch nog wel te vragen waarom ze dat deed. Ze vertelde mij dat de thee daar lekkerder door gaat smaken en het tegelijkertijd ook alvast wat afkoelt. Het was inderdaad erg lekkere thee, waarschijnlijk is dat ook de reden dat ik mij dit verhaal nog goed kan herinneren. Helaas heb ik sindsdien ook nooit meer zulke lekkere thee gehad. Oja, mijn neus kan nu ook weer vrij ademen door de Story Stick, mijn dank is groot!

  7. Samantha Eenink 5 december 2014 bij 3:31 PM #

    Als iemand anders het trouwens ook wilt proberen, ik wil ik het wel doorsturen! Neem even contact met mij op voor het adres.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Geurspoor. Dit is Design Thinking by Doing verhaal 607/1001 | Design Thinking by Doing - 6 december 2014

    […] schreef ik van de week over de Story Stick en was ik benieuwd welk verhaal de Arominhaler zou opwekken bij een ander. Ik stuurde de Story […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: