Achtenhalf. Dit is Design Thinking by Doing verhaal 594/1001

23 Nov

8,5.001

De beste manier om uitstekende service in een restaurant te krijgen is tussen neus en lippen door te melden dat je restaurant recensent bent. Ik deed het een keer toen we met twee families gingen eten bij Villa Augustus. Bij binnenkomst meldde ik dat ze een 7,2 op Iens.nl scoorde en ik benieuwd was of ze dat gemiddelde omhoog konden krijgen. De vriendelijke jongeman glimlachte maar ik kon niet ontdekken of dat van vreugde of van de zenuwen was. Achteraf bleek dat het laatste maar daar gingen eerst een aantal flaters aan vooraf. Ik zal jullie verdere details besparen maar het eindigde met een bijna rechtopstaande vork in het bovenbeen van mijn nicht. Op mijn ‘daar gaan weer een paar tienden van een punt’ liep de vriendelijk grimassende jongeman naar een van zijn collega’s om het voorval met veel handgebaren uit te leggen. Aan alles wat er fout ging kon de jongeman niet zo weinig doen. Zelfs de vork was het resultaat van domme pech en de onoverkomelijke gevolgen van de zwaartekracht. Nooit heb ik zoveel gratis gekregen bij de Villa Augustus. Het was een geweldige avond en we hebben heerlijk gegeten. Ook met de jongeman heb ik nog steeds een leuk contact en kom er nog veelvuldig. Ik ben een echte fan van Villa Augustus en ben er trots op dat we zo’n mooie plek in Dordrecht hebben. Als ik ze een cijfer zou moeten geven, zou dat een 8,5 zijn.

En dat is direct een mooi bruggetje naar waar ik het eigenlijk over wil hebben.

Het beoordelen van een restaurant doen we vaak aan de hand van wat er allemaal goed en fout ging. En als het fout gaat, kan dat wel eens nare gevolgen hebben voor je beoordeling. Volgens mij liggen er kansen in hoe je met je fouten om gaat. Zo vertelde me de miljoenen te besteden eventmanager van Cap Volmac me ooit dat ie iedereen altijd een kans geeft en ze vervolgens beoordeelt op hoe ze met fouten omgaan.

Toen mijn vrouw en ik vrijdagmiddag onverwachts op het heerlijk terras van Jongepier aan de Sauvignon Blanc zaten te genieten van het zoveelste laatste mooie weekend besloten we niet te koken maar een pizzaatje te halen. Bij 8,5. Ik had daar van de zomer al heerlijk gegeten. Ik bestelde de pizza van de week. Dat leek me het makkelijkst na een paar SB’s. Ik hoefde dan namelijk alleen te wijzen naar het bord buiten op het terras waar de pizza van de week op gekrijt stond. Ondanks dat het erg druk was hadden we onze pizza snel en vertrok ik met vrouw achterop op de Gazelle richting huis om er daar achter te komen dat ze verkeerde pizza in de doos hadden gedaan. Die overigens heerlijk was. Toen mijn vrouw en ik laatst weer zaten te genieten van het zoveelste mooie laatste weekend besloten we toch weer naar 8,5 te gaan want zelfs die foute pizza was een goede. We bestelde 3 pizza’s en de eigenaar vertelde mij dat ie de vorige keer nog achter me aan was gerend omdat ik de verkeerde pizza mee had gekregen. Dat doet ie de volgende keer niet meer. Hij wist namelijk niet dat ik een fanatieke fietser ben die met een mooie vrouw achterop en honger heel hard kan fietsen. Maar hij wist nog wel dat ik weken geleden een verkeerde pizza had mee gekregen. Sterker nog hij wist ook nog welke pizza ik toen besteld had. En die kreeg ik nu gratis. Dordt heeft er een goede en leuke pizzeria bij. Met een ondernemer die risico’s durft te nemen en zijn fouten goed maakt. En niet onbelangrijk. Heerlijke pizza’s maakt. Mijn oordeel:

8,5

En waar heb je daar tegenwoordig nog een goede pizza voor?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: