Touchpoint. Dit is Design Thinking bij Doing verhaal 549/1.001

7 Okt

TOUCH.001

Gisteren gaf ik 3 uur college Branding aan tweedejaars. Dat doe ik met het boekje van Marty Neumeier ZAG als basis.

Vorige week had ik de studenten de opdracht gegeven om na te denken welk Merk ze zouden missen als het er niet meer was. En ik had ze gevraagd om op een half A4tje te omschrijven Waarom ze het zouden missen.

In de verhaaltjes kwam ik veel Produkt omschrijvingen tegen. Instrumentele zaken en weinig gevoel. En hoe leg je dan uit wat een Merk is. Marty Neumeier zegt dit:

branding.077

En nu kon ik dat natuurlijk nog een keer herhalen maar zouden ze het dan begrijpen. In de trein bedacht ik dat ik ze aan het werk wilde zetten. Bijkomend voordeel is dat ik dan heel relaxed een beetje rond kan lopen. Ik merk dat ik door het volgen van de Master, en het ‘zijn’ van student, als docent flink aan het experimenteren ben geslagen. De 20 tentamenvragen staan vast, de leerdoelen geformuleerd maar wat ik in de klas doe, bepaal nog altijd zelf. En gelukkig is daar nog heel veel ruimte om te spelen. Enfin om meer GUT feeling voor het vak Branding te krijgen kregen alle studenten een half flip over vel waar ze in het midden in een hartje het merk moesten schrijven dat ze zouden missen als het er niet meer was.

Op onderstaande foto’s lopen digitale strepen. Heb het zo gelaten. Vond het eigenlijk wel mooi.

touchpointsfender

Rondom het hartje moesten ze hun touchpoints noteren. Een touchpoint definieert Neumeier als ‘de plekken/momenten waar klanten het merk beleven.” De keuze voor en de invulling van touchpoints is belangrijk werk omdat daar een gevoel wordt gecreeerd rondom het merk. Daar wordt het merk gebouwd.

Zo had een studente het merk Lipton Earl Grey. Op haar flipover stond ‘vakantie Frankrijk’. Maar toen ik doorvroeg was het haar moeder die in een supermarktje in een dorpje in Frankrijk tijdens de vakantie tegen haar zei: ‘Zullen we deze eens proberen. Die hebben we niet in Nederland.’ Touché.

In kaart brengen ‘waar’ en door ‘wie’ of ‘wat’ je bent ‘geraakt’ (touched)  is een hele leerzame en leuke oefening om te ontrafelen waarom je fan bent van een merk en hoe dat zo ontstaan is. Het wordt helemaal interessant als je een Lover en een Hater dit laat doen.

Branding. I love it.

En als we het over favoriete merken hebben wil ik afsluiten met Daft Punk. Wat een Meester Branders zijn dat. En ken je het nummer Touch?

Geef een reactie

