NUgretigheid. Dit is Design Thinking by Doing verhaal 521/1001.

8 Sep

nugretigheid521.001

Vandaag ga ik weer naar school. Niet als docent maar als student. Deze week onderga ik de introductieweek voor de master kunst educatie. En als extra opdracht kregen we de volgende vraag:

Wat is een bron die jou telkens weer ten diepste inspireert? Het kan een fragment uit een boek zijn, een beeld, een geluid, een scene. Van een filosofische gedachte tot een kinderliedje of een stukje graffiti langs de spoorbaan, dat kan allemaal, als het jou maar wezenlijk iets te zeggen heeft. Wat is voor jou die bron?

Uitwerking.

Vind een vorm om die bron op papier te zetten: schrijf het citaat van jouw keuze over, kopieer of beschrijf het beeld of beschrijf het geluid zo precies mogelijk. Zet daaronder waarom het je raakt, wat het doet, wat je er inspirerend aan vindt. Maak van dat papier, waarop nu bron plus toelichting staan, een kopie. Neem je voorbereiding in tweevoud mee: 1 om zelf te houden en 1 om weg te geven. 

De bron die mij telkens weer ten diepste inspireert is het NU. Het NU dat je alleen ziet omdat je nieuwsgierig bent en OPEN staat. Het NU dat je ziet omdat je niet op zoek bent maar dat jou vindt. Op dat gedachteloze moment als een onverwachts kadootje. Je opeens iets ziet wat je daarvoor niet zag. 

Het schrijven op dit blog traint me om vaker dat NU te zien. Dit blog ontwikkelt zich als de gedisciplineerde en vasthoudende verbeelding  van mijn nieuwsgierigheid. Of is het NUgierigheid. NUgretigheid vind ik dan een beter woord.

Als ik daar een beeld bij zou moeten bedenken is het dit:

 metime520

Met de post van de vorige dag en de twee kaarsjes op de achtergrond. 

Het verwoorden van mijn NUgretigheid in de vroege ochtend is pure ME time. Me typend een weg vinden in het oneidig grote NU. Een directe lijn met mijn onbewuste.

Wat zie jij NU?

Geef een reactie

