Still PINK?. Dit is Design Thinking by Doing verhaal 511/1001.

29 Aug

PINK?511.001

De antwoorden op de vragen van gisteren:

1: c. Zingeving

2: b. Storytelling

3: e. Empathie

Houden we Design, Play en Symfonie over. Dit keer geen quiz maar een aantal voorbeelden.

Design.

Zoals jullie misschien weten ben ik fan van Alfa Romeo. De oude modellen wel te verstaan en dan ook zeker niet allemaal. De mooiste en leukste auto die je onder de € 10.000 kunt kopen is een Alfa Romeo Spider. En geloof me dat is echt niet de beste auto die je kunt kopen. Zo weigeren de electrische ramen nog wel eens en zijn de stoelen  wver van comfortabel. Zeker als je lange ritten maakt moet je er toch echt elke 2 uur uit om minstens 3 uur rek en strek oefeningen te doen om je weg weer krampvrij te kunnen vervolgen. Het maakt hem wel de veiligste en gezondste auto die er is. Je komt er vrij van spierspanning en compleet uitgerust van op je bestemming. Houd wel rekening met een langere reistijd. Maar ik neem het allemaal voor lief want qua design klopt alles aan dit mobiel. Het enige wat ik veranderd heb is het (illegale) kleine nummerplaatje. Verder niets aan doen. 

alfaromeo

Play.

Humor, spel en plezier. Nu ben ik echt geen spelletjesman maar geloof welheilig in de kracht van spelen. Ik geloof dat spel de meest krachtige, aangeboren menselijke vaardigheid is om te vernieuwen. Een voorbeeld dat me te binnen schiet is het volgende. Stel je voor je moet vandaag 10 mensen bellen om iets te ‘verkopen’. Je weet uit ervaring dat er gemiddeld maar 1 persoon iets gaat kopen. Als je elke keer bij een ‘nee’ denkt ‘godverdomme’ weer niets verkocht, realiseer je dan dat je een vervloeking over jezelf afroept: “God, verdoem me!”. En laten we ‘Het geloof’ er alsjeblieft buiten laten deze keer. Beter is om  de chocoladereep die je normaal gedachteloos naar binnen douwt in het spel te betrekken. Je verdeelt hem in 10 stukjes en viert elke ‘Nee’ met een gejuich en een stukje chocola. Wel slaafvrij he.

Tony's Chocolonely

 

Symfonie is de vaardigheid niet voor de hand liggende dingen bij elkaar te brengen en iets nieuws te creeren. Een prachtig voorbeeld waar ik aan denk zag ik een aantal jaar geleden op de Design Academy. Een student had bedacht dat hij graag in bad wilde maar er geen ruimte voor had in zijn geimproviseerde douche in een kast. Hij kocht een bigbag en maak een afvoer aan de onderkant. Na gebruik kon hij de bigbag makkelijk met de vier lussen aan de douchekop hangen.

bigbag

Welke vaardigheid is bij jou het best ontwikkeld? En welke het minst?

 

 

Geef een reactie

