Dit is Design Thinking by Doing verhaal 446/1001. Rara Raak

14 Mei

rararaak446.001

Morgenochtend om 9.00 geef ik een inspiratiecollege. De briefing die ik kreeg luidde als volgt:

“Deel iets inspirerends wat ze op school nog niet gekregen hebben.”

Nu is dat tweede deel niet zo moeilijk. Er is genoeg dat ze niet gekregen hebben.

En iets inspireert als, in dit geval, de spreker inspireert. Dus gaat het eigenlijk om wat mij inspireert. Dat hoef ik dan alleen nog maar even langs het curriculum te leggen om te kijken of ze dat al ‘gekregen’ hebben.

Dus de vraag is eigenlijk wat is inspiratie voor mij. Wanneer ben ik geinspireerd?

Voor mij is inspiratie dat ik positief geraakt wordt met iets waar ik van groei. Beter van word. En om geraakt te worden moet ik open staan voor die impulsen. En om open te staan moet ik positief zijn. Nu heb ik het idee dat ik een rondje aan het lopen ben dus laat ik een concreet voorbeeld geven van een aantal momenten dat ik geïnspireerd was.

Nadenkend kom ik tot de conclusie dat alle voorbeelden die in mijn hoofd schieten een Wow gevoel creëren en direct daarna twee gedachten:

–       Aha! Werkt dat zo.

–       Wat je daar allemaal niet mee zou kunnen doen?

Daarmee heb ik een modelletje.

Wow=  positieve emotie

Kennis= het vergroten van kennis in een gebied waar ik betrokkenheid voel en de informatie kan plaatsen

Gedrag= de drang om het te delen of er iets mee te gaan doen.

Daarmee heb ik mijn eigen definitie van Inspiratie gemaakt:

Een wow gevoel dat mijn kennis vergroot en me dat wilt laten delen of er mee aan te slag te gaan om de wereld een beetje beter/leuker te maken.

Ik voeg net ‘leuker’ toe aan ‘beter’. Want het moet wel leuk blijven.

Ik ga naar de sportschool.

Niet echt inspirerend. Ook niet bijzonder leuk.

Ik voel me erna wel altijd beter. Positiever. Ik sta meer open.

Om geinspireerd te worden. Om geinspireerd te raken. Om inspiratie te geven.

 

 

 

Eén reactie to “Dit is Design Thinking by Doing verhaal 446/1001. Rara Raak”

  1. Els 14 mei 2014 bij 6:46 AM #

    Kijk cor, het is aan het komen….
    Volste vertrouwen in morgen 😉

Geef een reactie

