Dit is Design Thinking by Doing verhaal 422/1001. Ik ben een Auto Man

17 Apr

AUWTO422.001

Op verzoek van een trouwe lezeres houd ik het vandaag bij mannen. Mannen zijn in te delen in allerlei categorieën. Ik wil het vandaag hebben over de indeling ‘Auto-Niet Auto’. Ik ben duidelijk een Auto Man terwijl een hele goede vriend van mij duidelijk een Niet Auto man is. Auto’s interesseren hem niet. Als ik hem zou vragen wat het merk van de schitterende auto die bij mij aan de overkant staat is zou hij werkelijk geen idee hebben. Ik wel. Natuurlijk! Het is een Citroen C6 . Een van de auto’s die ik graag in de collectie zou willen hebben. Gisteren stond ik er met een andere vriend zeer belangstellend naar te kijken. Die andere vriend is net als ik een duidelijke Auto Man. We kunnen uitgebreid praten over de kromming van de achteruit van de C6. Schitterend.

Wat is dat toch met auto’s? En wanneer is dat ontstaan? Is het aangeleerd of erfelijk? Het gekke bij mijn ouders is dat mijn vader een duidelijke Niet Auto man is en mijn moeder een duidelijke Auto Man vrouw is. Die liet rustig haar auto na een jaar spuiten in een kleur die ze beter beviel of liet de bekleding compleet vervangen. Mijn vader zag een auto vooral als een transportmiddel voor het vervoeren van zijn planten en toebehoren. Zijn auto rook precies hetzelfde als de kas waar hij zijn cactussen kweekte.

Dus. Aangeleerd of erfelijk? Ik ben er nog niet uit. Zou er er een Auto gen zijn of is het toch een gebeurtenis uit het verleden die zo’n impact heeft gehad dat het Auto syndroom acuut ontstaan is. Wanneer is het zaadje geplant die de Auto boom heeft doen groeien. Als je een boom als metafoor gebruikt voor de betekenis structuren met betrekking tot Auto’s is mijn Boom een oude eik. Een grote eik met een dikke stam en veel vertakkingen. Ik kwam ooit op deze metafoor toen ik iemand uitlegde wat schemata zijn . Betekenis structuren in de hersenen. Volgens deze theorie kan informatie via twee wegen de hersenen binnen komen. De Centrale route of de Perifere route. Welke route er genomen wordt wordt bepaald door twee factoren:

– mate van betrokkenheid.

– mate waarin men in staat is de info te verwerken.

Slechts in het het geval van hoge betrokkenheid en de mogelijkheid hebbend de info te verwerken, wordt de Centrale route gekozen en groeit de betekenis boom. En is die info of direct en snel beschikbaar. In de andere gevallen wordt de info via de Perifere route gestuurd en blijft de info als blaadjes in de herfst rondom de takken zweven. Die info is niet direct beschikbaar.

Mijn Centrale Auto Route is geopend toen ik als 7 jarig ventje voor de etalage van de speelgoedwinkel op de Voorstraat in Dordrecht stond. Na school liep ik daar naar toe om uren naar de auto’s te kijken om vervolgens naar huis te gaan en deze met Lego proberen na te bouwen. Ik vond dat dat eigenlijk altijd best aardig lukte. De Lego Landrover leek best op de Etalage Landrover.

Tot die ene dag dat er opeens een nieuwe auto in de etalage stond. Een zwarte tweezitter. Ik denk dat het toen gebeurd is. Zo’n auto had ik nog nooit gezien. Hem met Lego nabouwen was uitgesloten. Er zat maar een ding op. Deze wagen moest ik gewoon hebben. 6 weken later en vele uren starend voor de etalage kreeg ik hem van mijn moeder als vakantie kado. Hij staat nu  al 40 jaar binnen……..op mijn buro.

De Batmobile van CORgi toys. Ja dat is natuurlijk vragen om problemen.

BATMOBILE BATMOBILE2

Ik ben een Auto Man…..en ik ben er voor onder behandeling.

Weinig succesvol overigens.

 

 

Eén reactie to “Dit is Design Thinking by Doing verhaal 422/1001. Ik ben een Auto Man”

  1. paulricken 17 april 2014 bij 9:22 AM #

    Cor, heerlijk verhaal man. Race je nog door de kamer met die Batmobiel, lekker op je knietjes? Zelf heb ik iets met ballen. Voetballen. Heb er een stuk of zes en weet precies welke bal goed voelt, Hij moet niet te hard, niet te zacht zijn, niet te zwaar, niet teveel poly-nog wat shit hebben, hij moet precies doen wat ik wil (niet afwijken van zijn lijn), hij moet aan je voet blijven plakken enz. Dat is mijn fascinatie. Lekker toch!?

Geef een reactie

