“I’ve read the news today – Oh boy”

6 nov

ireadthenewstodayoboy

Zo begon Kees Dorst gisteren zijn presentatie over Frame Creation. Een nieuwe manier van waarde creëren.

Prof. Dr. Ir. Kees Dorst is als professor Design Skills for Interaction parttime verbonden aan de Technische Universiteit Eindhoven, en als bijzonder hoogleraar Design Innovation aan de UTS en het Design Innovation Research Centre beide in Sydney. Zijn onderzoek richt zich op de manier waarop ontwerpers denken en werken. Het Frame Creation innovatie model is ontwikkeld op basis van 25 jaar onderzoek naar hoe ontwerpexperts problemen aanpakken. Vervolgens is het als praktijk model getest in het Designing Out Crime Research Centre in Sydney. Volgend jaar komt zijn boek uit onder de vlag van MIT Press over ‘Frame Creation – a design-based methodology for driving innovation’.

Oh boy.

Ik ben benieuwd wie er weet waar bovenstaande tekst op de foto vandaan komt.

Dat zegt dan iets over je leeftijd of over je muzieksmaak. Of allebei.

De zin komt uit een nummer van de Beatles. ‘A day in the Life’

Maar begint niet met “I’ve” maar gewoon met “I”

I read the news today oh boy
About a lucky man who made the grade
And though the news was rather sad
Well I just had to laugh
I saw the photograph.

He blew his mind out in a car
He didn’t notice that the lights had changed
A crowd of people stood and stared
They’d seen his face before
Nobody was really sure
If he was from the House of Lords.

I saw a film today oh boy
The English Army had just won the war
A crowd of people turned away
but I just had to look
Having read the book.

I’d love to turn you on

De vraag die ik mezelf deze fijne vroege woensdagmorgen stel is:

Did Kees Turn me on met zijn Frame Creation?

Vorige week kreeg ik een telefoontje van Jeannell Kolkman van Design Management Netwerk. Of ik een verslag wilde schrijven over de bijeenkomst die gisteren plaatsvond. Ik was eerder naar een bijeenkomst geweest en had daar toen een stukje over geschreven. Dat stukje over het Oogziekenhuis lees je hier.

Gisteren was er dus een workshop van Kees Dorst; Frame Creation, een nieuwe manier van waarde creëren.

Een nieuwe manier van waarde creëren.

Oh boy.

Kees vraagt zich bij het oplossen van complexe problemen af of we onze problemen nog eigenlijk wel oplossen? En eigenlijk of we het juiste probleem wel oplossen. Er doemen namelijk een heel nieuw soort problemen op.

De wereld is open en complex, dynamisch en genetwerkt. Veel elementen en relaties. Heel veranderlijk.

En ‘als iedereen nu even een half jaar zijn adem inhoudt’ werkt ook niet. Je kunt je niet afsluiten van de wereld. En je bent ook niet meer in je eentje eigenaar van het probleem.

En in dat laatste woord zit het startpunt van waarde creatie. Wat is het probleem? We zijn geneigd om direct in oplossingen te denken. Maar vergeten vaak wat het ECHTE probleem is.

Goede ontwerpers zijn heel erg probleem gericht. Zij gaan op zoek naar de vraag achter de vraag.

Gisteren vertelde Kees over zijn aanpak in een probleembuurt in Sydney. Een uitgaansgebied. De oplossingen die in het verleden waren bedacht werkten niet. Waarom niet? Omdat ze het verkeerde probleem te pakken hadden. Ze waren op zoek naar criminelen. Maar die liepen er helemaal niet. Er liepen jongeren rond die werden behandeld als criminelen terwijl ze gewoon een leuke avond/nacht wilde. 

Het echte probleem was niet criminaliteit. De echte problemen waren een tekort aan toiletten, het ontbreken aan goed openbaar vervoer na half twee ’s nachts, het feit dat je een uur moest wachten op een taxi, je als terrorist werd gecontroleerd voordat je een cafe in ging.

Door eerst de context in kaart te brengen en in contact te treden met de stakeholders komt je er achter wat mensen willen en waar ze behoefte hebben. Niemand wil een uur op een taxi wachten. Als je geen crimineel bent word je het wel.

Ook Frame Creation begint net als Design Thinking met MENSEN. Ook Frame Creation is HUMAN CENTERED design. Maar wat is er dan ‘anders’.

Wat ik interessant vind aan de aanpak is dat als je de context in kaart hebt gebracht, zicht hebt op de behoefte van mensen en de bijbehorende thema’s je deze thema’s Framed. Op zoek gaat naar andere contexten waar deze thema’s een rol spelen.

Zo framede ze het Sydney verhaal op een muziekfestival en kwamen daar heel bruikbare, lees waardevolle, ideeen uit. De vraag wordt dan:

Hoe zouden ze het taxi en toiletprobleem oplossen op een muziekfestival.

Door de context te veranderen en de juiste problemen aan te pakken kom je op waardevolle ideeën die gebaseerd zijn op wat mensen willen.

Oh boy.

Frame creation. Interessant.

 

One Response to ““I’ve read the news today – Oh boy””

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ken jij zenoemenhetdesignthinking? | Design Thinking by Doing - 27 januari 2014

    […] “I’ve read the news today – Oh boy” […]

Geef een reactie

Ontdek meer van Design Thinking by Doing

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder